Een steeds maar opnieuw opduikende vraag: hoe zit dat nu met de verschillen, en de gelijkenissen, tussen een DIN 200bar en een DIN 300bar aansluiting, de kranen, de mogelijke combinaties en vooral ook de onmogelijke combinaties? Wel... laten we proberen aan de hand van wat foto's 't een en 't ander verduidelijken...
Opmerking m.b.t. "de" DIN-aansluitingen:
de foto's, en afmetingen, hebben betrekking op de momenteel
nog "klassieke" DIN-aansluitingen met G5/8"-14TPI schroefdraad, voor
200 en 300bar.
Specifiek voor ademluchtmengsels met meer dan 21% O2 is er naar de
toekomst toe de EN 144-3 norm) die een andere, M26x2, DIN-aansluiting
voorschrijft.
Aan de hand van bovenstaande foto's, en afmetingen, kan je gemakkelijk zien welke combinaties mogelijk en wenselijk zijn, en welke om veiligheidsredenen onmogelijk gemaakt zijn. De redenering hierbij is doodsimpel: iets (in dit geval de fles of de 1ste trap) wat ontworpen en gekeurd is voor 300bar mag je uiteraard tot 300bar (en dus desgevallend ook "maar" tot 200bar) belasten, en iets wat maar ontworpen en gekeurd is tot 200bar mag je onder geen beding kunnen belasten op 300bar:
|
Opmerking: "misschien" in het overzichtje hiervoor... dit verwijst naar het mogelijke risico
dat je op een 200bar-only compressor, incl. mogelijks een 200bar-vulslang,
toch de langere DIN-aansluiting voorziet zodat je 300bar-flessen kan
aankoppelen. In dat geval zou het ook eens kunnen voorkomen dat iemand
per vergissing een volle (!) 300bar-fles aankoppelt en zo de uitgang van
de installatie op 300bar zet terwijl die mogelijks maar 200bar aankan!!!
Opmerking: sommige duikshops/vulstations zullen allicht
in de verleiding kunnen komen om hun vulinstallatie op een creatieve manier
"simpel" te houden, en v.b. te werken met EEN enkele "standaard" 200bar vulslang
(waar je ook een INT-beugeladapter op kan aansluiten om INT-flessen te
vullen) en die vulslang ook te hergebruiken ingeval de compressor op 300bar
ingesteld staat. Heel "creatief" natuurlijk, en "besparend"... tot op het
moment dat omwille van een onachtzaamheid dan toch een 200bar fles op
300bar gedrukt wordt en "BOEM" zegt (ofwel direct, ofwel nadien bij het
vervoer als die fles dan v.b. in de zon verder opwarmt tot ruim boven de
300bar...)... en in het beste geval alleen maar
het interieur van het vulstation (of de wagen) vakkundig hertimmert... en in het ergere
geval ook zwaar menselijk leed veroorzaakt... en ga het dan maar eens
uitleggen aan de (nabestaanden van de) slachtoffers en de verzekeringen
waarom je "creatief" de voorziene veiligheidsmaatregelen hebt omzeild...
Opmerking: een aantal -weliswaar volledig legaal gekochte- "personal
air filters" (vulfilters) zijn "universeel" zo uitgevoerd dat je die zowel
op 200bar als op 300bar kan aansluiten en gebruiken, en wel met dien
verstande dat er geen enkele veiligheid is ingebouwd om te beletten dat
je aan de ene kant een 300bar aansluitpunt/vulslang gebruikt en dat je de
andere kant van het luchtfilter dan toch aansluit op een 200/232bar
fleskraan... en je zo dus (on)gewild toch een 200/232bar fles kan drukken
op 300bar... OPPASSEN DUS!!! Eigenlijk zou men moeten verbieden dergelijke
"universele" 200/300bar filters in de handel te brengen en alleen maar
200bar, resp. 300bar versies aanbieden...
Opmerking: hou de binnenkant van de kraan, en de schroefdraad zowel in
de kraan zelf als van de DIN-koppeling proper!!! Als je dat niet doet
ga je vrij snel met heel stroef draaiende koppelingen zitten die je
moeilijk kan aandraaien, en nog vervelender, moeilijk kan losdraaien na
de duik, of als er stof/vuil onderin in de kraan zit kan het zijn dat de
koppeling lekt als je die vastdraait in de kraan...
Opmerking: langs de kant van de fles moet je uiteraard ook
rekening houden met de schroefdraad van de hals van de fles. Klassiek
zijn dat voor duikflessen de M25x2 en de G 3/4"-14 NPSM. In de
toekomst zullen binnen de EG alleen nog maar flessen met een M25x2-draad
mogen verkocht worden.
Dus voor alle duidelijkheid: heel het verhaal hierboven is strikt genomen
alleen maar van toepassing op goeie vulstations waarbij de
veiligheid een eerste prioriteit is en die tevens dan ook op basis
daarvan kunnen goedgekeurd worden voor gebruik voor en door derden!
Je kan dit allemaal gemakkelijk vermijden door regelmatig eens met een
oude tandenborstel de binnenkant van de kraan, en de koppeling van de
1ste trap, te reinigen (vb. wat water met wat gewone witte keukenazijn in
kan al wonderen doen) en dan met een heel klein beetje siliconenolie in
te spuiten (vergeet hierbij ook niet een beetje olie tussen het vastzittende
en ronddraaiende deel van de koppeling van de 1ste trap te spuiten).
En bekijk dan gelijk ook de toestand van de O-ring op de kop van de
koppeling van de 1ste trap, die kan mettertijd wat dunner/platter worden
en dan kan het zijn dat die koppeling niet meer goed aansluit en afdicht
in de kraan.
© 2004, Luc Dupas | Last update: Apr 20 12:39 |