torpedo Bretellen voor de loodgordel...


Een van de gekende problemen bij een Wet Wheeler-parapleeg is het afzakken (en soms afvallen) van de loodgordel omdat hij dikwijls/meestal "op zijn zeepaardjes" zwemt, t.t.z. redelijk vertikaal in het water hangt terwijl hij zich met zijn "man van Atlantis"-zwemvlieshandschoenen zich door het water trekt.
A propos, zo'n probleem beperkt zich niet tot Wet Wheelers, ook bij gewone duikers kan het nuttig/nodig zijn iets te hebben waarmee je je loodgordel kan beletten af te zakken en dat toch handig en veilig is!

Je kan dit oplossen door v.b. een 'loodharnas' te kopen en te gebruiken, maar zo'n harnas is niet echt goedkoop, niet echt compact en relatief moeilijk af te werpen onder een klassieke trimvest!

Maar gelukkig is er een simpele en spotgoedkope oplossing... bretellen voor je klassieke loodgordel (of het een gordel is met losse harde loodblokken, of eentje met zakken voor softlood maakt geen verschil uit)...

Bij een autosloper ga je een paar afgedankte veiligheidsgordels van een auto halen (krijg je normaal gezien daar gratis mee!) en het enige wat je verder nodig hebt zijn 2 rechterhanden, een naaimachine, een plastic loodstopper, 5cm brede Velcro-strips, en wat brede riempjes in een contrasterende kleur... en je maakt daarmee dan hele soepele handige bretellen waarmee je een loodgordel omtovert tot een handige niet-afzakkende loodgordel met bretellen die toch gemakkelijk kan afgeworpen/verwijderd worden indien nodig (v.b. bij noodgeval aan de oppervlakte, of als je na de duik je Wet Wheeler terug op de boot of op de kant wil helpen).

Meestal is één enkele veiligheidsriem niet lang genoeg en moet je er twee aan mekaar naaien (gebruik wel polyestergaren dat niet rot) tot je een totale lengte bekomt van ongeveer 250-260cm. Je plooit die riem dan in twee en op het uiteinde van de lus schuif je alvast al de plastic loodstopper. Aan beide losse uiteinden van de riem naai je een strook Velcro van ongeveer 10cm lang, en je naait gelijk de 'treklinten' in een contrasterende kleur er opzij aan vast (die 'treklinten' moeten dienen om de Velcro's gemakkelijk los te trekken als je de bretellen wilt lossen/verwijderen). Wat verder op de losse uiteinden naai je dan een strook van ongeveer 20cm lang van de 'omgekeerde' Velcro vast. En je bretellen zijn klaar!

Om die bretellen op je loodgordel te bevestigen schuif je eerst de lus over de gordel naar het midden achteraan van de gordel en je zet die lus daar vast door de plastic loodstopper aan te spannen. Dan doe je de gordel op de gewone manier om en zet de gesp vooraan vast en leg je beide losse uiteinden van de bretellen over de schouders naar voor en je zorgt er hierbij voor dat de 'treklinten' naar mekaar toe wijzen. Beide losse uiteinden schuif je tussen de riem en de buik door en je klapt de uiteinden naar boven zodat de Velcro's netjes op mekaar "plakken" en je bretellen zijn bevestigd en je kan de trimvest aandoen enz.
Om de bretellen/loodgordel te verwijderen trek je eerst met de 'treklinten' de Velcro's los, je maakt de gesp van de loodgordel los, en je trekt achteraan aan de bretellen om die, onder de trimvest door, over de schouders naar achteren los te trekken. Omdat die veiligheidsgordels heel glad en soepel zijn gaat dit zeer vlot en dan kan je zo de loodgordel snel verwijderen en dumpen indien nodig.

A propos... even off-topic... maar met zo'n veiligheidsgordel kan je ook heel gemakkelijk een 'tussenbeenriem' maken voor een klassieke trimvest en op die manier ervoor zorgen dat de trimvest tijdens het duiken niet "omhoog kruipt" (iets wat vooral voor onze paraplegen tijdens het "zeepaardjeszwemmen" wel eens vervelend kan zijn).
Het enige wat je hiervoor moet aanpassen aan de trimvest is dat je achteraan in het midden onderaan, net op de rand van de trimvest (wel oppassen natuurlijk dat je de bladder niet perforeert!), m.b.v. een kort stukje veiligheidsriem een loodstopper in de breedte vastnaait. Je maakt dan een tussenbeenriem beetje op hetzelfde genre als een bretel, maar je maakt maar een "halve bretel"... Aan 1 uiteinde (wat achteraan de trimvest komt te zitten) naai je een verdikking aan de riem zodat je de riem door de loodstopper kan steken en de verdikking dan uiteindelijk daar blijft stroppen (gewoon het uiteinde van de riem dubbel plooien en dichtnaaien zodat je daar een 'gleufje' hebt waar netjes een stukje PVC-darm van 5cm in past/klemt en zorgt voor de verdikking). En aan het andere eind van de tussenbeenriem naai je net zoals bij de bretellen twee stroken Velcro zodat je dat uiteinde onder het kruis van de Wet Wheeler doorhaalt en langs onder tussen de buik en de buikriem van de trimvest steekt en dan dichtklapt zodat beide Velcro's op mekaar plakken... en de tussenbeenriem zit vast...
Je kan ook een tussenbeenriem maken en aan je trimvest bevestigen zonder iets te wijzigen aan je vest (kan v.b. handig zijn als je op vakantie een trimvest huurt): bij de meeste vesten zit aan de binnenkant achteraan een plastic "backpack" ingebouwd waar onderaan gleuven zitten waar de buikriem doorheen zit. Je kan door die gleuven een touwtje steken dat je in een lus knoopt waar je 1 eind van de tussenbeenriem rond vastmaakt (gewoon riem errond dubbel plooien en met een loodstopper maak je dan een verschuifbare gesp waarmee je de tussenbeenriem "op maat kan zetten" en het andere eind van de tussenbeenriem plooi je ook dubbel en naai je vast zodat je daar een lus hebt waar je je buikriem doorheen steekt.


© 2006, Luc Dupas Last update: Nov 25 04:18