Enkele praktische tips/gegevens voor als we met Torpedo de Noordzee op gaan...
Een "eeuwige" discussie natuurlijk... je ziet tig mensen met een
gewone 15liter mono duiken, je ziet er tig met een 2x10 dubbelset,
je ziet er verschillende met die nieuwerwetse 2x12 dubbelsets...
Uiteindelijk moeten je duikplannen en je luchthoeveelheid goed bij
mekaar passen (ook qua veiligheid/reserve), en wat je extra daar
bovenop wil meesleuren is je eigen keuze/probleem.
Hoeveel lucht is "nodig" ? Dat is simpel: je maakt een duikplanning
ifv de gemiddelde diepte van het wrak, en de max. bijhorende duiktijd
binnen de nultijd, en je opstijgprofiel (met eventuele deep stops en safety
stops en eventuele met de schipper afgesproken max. decostops), en
daarbij hoort ook de luchtplanning.
Je kent je eigen SAC (Surface Air Consumption) en op basis daarvan weet
je hoeveel lucht je nodig hebt voor jouw bodemtijd.
Je bepaalt daarnaast hoeveel lucht je voor de opstijging nodig hebt,
en die hoeveelheid doe je voor alle zekerheid (minstens) maal 2 om
ingeval je buddy worst case net op het moment van de opstijging
zonder lucht valt hem van lucht te kunnen voorzien... en dan neem je
finaal nog een paar tientallen bar extra reserve en je weet welke
fles(sen) je nodig hebt... of hoe je bij de beschikbare fles(sen)
desgevallend je duikplan moet bijsturen.
In de praktijk zal je zien dat
met een normaal luchtverbruik, en de typische NZ-wrakken, en duiken
binnen de nultijd, je als je duikt met lucht je goed toekomt met een
15liter/200bar. Als je met nitrox duikt en je wil er de allerlaatste
seconde nultijd uitpersen kan een 15liter/200bar wat krap worden om ook
je buddy in een noodgeval luchtdelend veilig mee boven te krijgen en
kan een 2x10liter dubbelset een betere keuze zijn.
A propos... nog een tip: tuig in de haven je setje al op in de kofferbak
van je wagen, daar heb je doorgaans meer plaats dan op de boot... en
het is veel gemakkelijker om je fles(sen) zo op je rug naar/van de
boot te dragen en eens op de boot kan je direct je setje tegen de
wand zetten en vastzetten met een touwtje (niet alle schippers hebben
genoeg touwtjes voorhanden, voorzie daarom best zelf een stevig -4mm
is dik/stevig genoeg- touwtje van ongeveer anderhalve meter).
Even als voorbeeld een kleine berekening ivm de "turn
pressure", ttz de minimale druk op je fles die je best nog over hebt
op het moment dat je beslist aan de opstijging te beginnen: we nemen
een typische "vertrekdiepte" van ongeveer 30m (4bar) en we voorzien
dat op het "vertrekmoment" er eventueel nog iets foutloopt zodat je
nog een minuutje langer op 30m dient te blijven (dat kost dus 4bar.min),
de opstijging zelf van 30m naar 0m aan 10m/min duurt 3min aan een
gemiddelde druk van 2.5bar (dus 7.5bar.min), 2min deep stops op 15m
(2.5bar, geeft 5bar.min), nog een kortere deep stop annex voorbereiding
van de OSB te schieten en de OSB effectief te schieten op ruwweg 10m
(2bar) en 1min (geeft 2bar.min), dan nog 5min op 5m safety stop (1.5bar,
geeft 7.5bar.min) geeft in totaal een load van 26bar.min.
Met een SAC of GOV van ongeveer 20liter/min betekent dit een benodigde
luchtvoorraad van 520bar.liter, oftewel 35bar op een 15liter-fles.
Je moet er ook rekening mee houden dat je in voorkomend geval van
een probleem met de luchtvoorziening van je buddy worst case net op
het moment dat je beslist te stijgen je (minstens) het
dubbele nodig hebt ttz 1040bar.liter oftewel 70bar op een 15liter-fles.
Met dan nog een extra reserve voor een onvoorzien probleem onderweg
of aan de oppervlakte mag je dan stellen dat je "turn pressure" ingeval
van een niet-decoduik (weliswaar met deep stops en 5min safety of
verplichte stop) 100bar is op een 15liter-fles.
Heb je desgevallend toch langere verplichte decostops, v.b. 10min in
totaal, dan komt er bij de load nog 7.5bar.min bovenop, of met een
SAC van 20liter/min geeft dit 150bar.liter, oftewel 10bar op een 15liter,
maal 2 in voorkomend geval van luchtdeling met je buddy, en dan kom
je aan een turn pressure van 120bar op een 15liter.