"RVS spring straps"... een hot item in de DIR-wereld... maar eigenlijk bijna
zou oud als de straat... 30 jaar geleden is
Farallon (later overgenomen door Oceanic) ermee op de proppen gekomen.
Die RVS "hielbandjes" zijn superhandig, in een wip zijn je vinnen aan en
uit aan de waterkant of in het water, je moet ze niet verstellen als je
overschakelt van je natpakbotjes (laarjes) naar je grotere droogpakbotten en vice
versa, de vinnen passen van de eerste keer en de bandjes zitten nooit te
strak, er zijn geen rubberen hielbandjes of kliksystemen en klemmen die op
het meest ongeschikte moment breken of openspringen. En nog een niet
te onderschatten voordeel: omdat er geen uitstekende losse riemeindjes
of "slotjes" zijn is de kans op vastgeraken in wieren, vislijnen
en netten, enz. weer eens verkleind! Eigenlijk niks dan voordelen...
Alleen spijtig dat "de commerce" er zo gretig op inspeelde
door die veren, incl. een simpel bevestigingssysteem, aan de man te
brengen voor een fikse 50-100EUR per set... en dat terwijl je die veren
incl. beschermhuls kan op de kop tikken voor minder dan
4 EUR per stuk (ik liet ze tot begin 2008 op maat maken, per 100 stuks, bij een verenfabrikant)...
Het enige wat je dan verder nog nodig hebt zijn twee rechterhanden en
wat inventiviteit om die op je gewone vinnen te monteren...
Je kan die veren zowel op vinnen type Jetfin vastmaken, als op de
"nieuwere" vinnen met allerlei klik- en klemsystemen voor de hielbandjes
waar je als je die klik/klemsystemen verwijdert typisch met een "champignon"
op de zijkant van de vinnen zit... en deze "champignon" is het aanhechtspunt
voor een van de mogelijke manieren om de RVS spring straps te bevestigen...
Opmerkingen:
Mares-type vinnen met "champignons" en klik-systemen voor hielbandjes
Voor klassieke "Mares-type vinnen" (zoals mijn Volo's en Avanti's) zijn
gewone rvs D-harpjes (dikte 4.9mm en binnendiameter 17.5mm, zie opm. onderaan)
perfect. Ik gebruik ze ondertussen al sinds begin 2004 (op dit moment reeds
een 900-tal duikuren ermee zowel met droogpak als natpak) en wil ze echt niet meer
missen!
De D-harpjes zitten netjes klemmend rond de richel van de "champignon". Om
die over de brede rand van de "champignon" te schuiven plooi je met een tang
de "armpjes" van de harpjes lichtjes een paar mm open zodat die vlot over de
"champignon" glijden en dan knijp je nadien de armpjes van de harpjes
terug in de oorspronkelijk stand en dan zitten ze perfect.
Let op: bij sommige "champignons" zit in de richel een klein lipje, en
dat kan je voorzichtig met een snijmesje wat weghalen zodat het D-harpje
netjes in die richel past.
Een superhandige/supersnelle manier, en ook goedkopere manier, om de veren
te bevestigen aan de "champignon" is doodgewoon een tie-wrap
("kabelbindertje") van goede (!) kwaliteit! Je kan de
klassieke nylon tie-wraps gebruiken (en
voor alle zekerheid zorgen dat je altijd eentje op reserve meehebt), maar de
voorkeur gaat (zie foto hiernaast) naar 316 marine grade rvs tiewraps (0.18" oftewel 4.6mm
breed). Handig/snel en stevig! Een tip: span de rvs tiewraps goed aan en
knip het losse eindje een cm of zo langer af, ga met de vinnen duiken en
trek na de duik de tiewraps nog een keertje extra aan en knip het losse
eind dan pas helemaal gelijk.
Allergoedkoopst alternatief: een einde inox- of koperdraad... op een ouder
paar Mares Avanti's heb ik die veren met een gewoon stukje inox lasdraad
van 1.6mm diameter en 12cm lengte gemonteerd en ook dat werkt prima (en
kost eigenlijk niks...). Het enige wat je
nodig hebt is twee rechterhand en twee tangetjes... Je plooit het
einde draad eerst in een "V-vorm met krul" (zie foto, waarbij het
haakje van de veer netjes in die "krul" past), en dan draai je beide
uiteinden netjes links- en rechtsom rond de "champignon" en alles
zit prima stevig vast!
Je kan eventueel ook een asymmetrische stevige S-haak (vernikkeld messing)
zoals op de foto hiernaast gebruiken.
Jetfin-type vinnen
En voor mijn "good old" Jetfins heb ik me beholpen met 3mm dikke
Cu-lasdraad en wat stukjes PVC-darm (2 verschillende diktes die netjes
in mekaar passen) om de veer netjes op de plaats te houden.
En wat ook supergoed werkt voor de "good old" Jetfins, en zeer snel
en goedkoop te "maken" is, en bovendien uiterst compact is en geen
uitstekende randjes of wat dan ook heeft... is gewoon even "zagen"...
Je neemt een gewone houtzaag en maakt opzij in de verdikking van de
bevestiging van de riempjes een fijne zaagsnede waar de eindkrul van de
veer netjes in glijdt. Die eindkrul is net groot genoeg om voorbij het
gat van de oorspronkelijke beugel te komen, en je draait daar dan gewoon
een 4mm RVS boutje in en de veer zit muurvast... Het 4mm boutje is net iets
dikker dan het oorspronkelijke gat in de verdikking en wordt op die manier
door de rubber netjes op zijn plaats gehouden (als je wil kan je het boutje
iets langer nemen dan de breedte van die verdikking en dan kan je die nog
extra zekeren met een rvs moertje).
Je kan de veren apart ook verkrijgen bij diverse verenleveranciers,
zie v.b. trekveer T42240
bij Amatec Technische Veren.
© 2008, Luc Dupas | Last update: Aug 6 18:48 |