Vooral lange en weinig steile hellingen, of grotere afstanden, in Zeeland of elders
kunnen we gewone manuele of elektrische karretjes en andere
transportmiddelen zoals
duveltjes en elektrische
scootmobiels gebruiken voor onze duikspullen en desgevallend
ook voor minder mobiele mededuikers...
Maar trappen of dijkhellingen/taluds zowel in Zeeland,
Belgische steengroeven maar ook binnenshuis bij v.b. de
trappen in NEMO33 blijven
een erg vervelend obstakel voor onze rolstoelers. V.b. bij NEMO33
zit je toch tegen een metalen trap van meer dan 15m lang aan te kijken
om met rolstoelers tot op zwembadniveau te geraken en met een enkele
rolstoeler en een paar stevige dragers lukt het wel om iemand de
trappen op/af te dragen maar met 'gewone' dragers en/of een paar
rolstoelers is de leut er erg snel van af...
In NEMO33 hebben we in 2009 een aantal systemen/hulpmiddelen uitgetest en op het einde van de rit blijkt het simpelste, compactste en goedkoopste systeem het beste en handigste en meest multi-functionele te zijn...
Onderstaand "manueel" takelsysteem bestaat
uiteindelijk uit een 30m lang kunststof touw (liefst polypropyleen
omdat dat ook blijft drijven en dan nuttig is aan de waterkant als
"leuning"
op dijkhellingen bij het in/uit het water gaan) en 1 of 2
stevige
katrollen,
een paar stevige rvs musketons om handiger te werken en sneller/gemakkelijker
katrollen vast/los te haken, en eventueel ook een
handige
en sterke "klimgreep" om betere grip te krijgen op het touw en het
geheel komt dan op grootteorde een 100EUR voor het volledige setje.
Het systeem werkt heel simpel: de 'truc' is opnieuw met 1 helper
de rolstoel een beetje kantelen zodat die balanceert op de grote
wielen en de 2de helper levert de mankracht (hierbij geholpen door
de takel/katrollen) om de rolstoeler de trap of dijkhelling op/af te krijgen.
Je begint met een stuk touw met een
lus in het midden geknoopt en beide uiteinden (groene pijlen) maak
je links/rechts onderaan het zitvlak van de rolstoel vast. Je kan
hiervoor de gewone paalsteek gebruiken die heel snel geknoopt is,
zichzelf onder belasting goed aantrekt maar ook heel snel/vlot
nadien terug kan worden losgemaakt. Dit touw kan je overigens ook
heel handig gebruiken als "handvat" achteraan de rolstoel om die
even een paar treden gewoon met de hand op te tillen. Aan de lus
in het midden wordt een katrol vastgeklipt (rode pijl).
Het lange touw (blauwe pijl) wordt bovenaan de trap of dijkhelling
vastgeknoopt, ook met een
simpele paalsteek en je kan dan kiezen of je met 1 katrol (uiteindelijk
halvering van de benodige kracht) of met 2 katrollen (slechts een
kwart nodig van de uiteindelijke kracht) werkt. Om een rolstoeler
op een vlotte en comfortabele manier de trap of dijkhelling
af te laten volstaat
1 enkele katrol vastgemaakt achteraan de rolstoel en de 2de helper
blijft bovenaan staan en viert het touw heel gelijkmatig
en dankzij de krachthalvering kan 1 persoon dat vlot houden en
het kost ongeveer 2min om een rolstoeler langs de lange trap in
NEMO33 naar beneden te laten.
Om de trap of dijkhelling op te geraken kan je opnieuw met 1 katrol werken en
de 2de helper staat dan hogerop de trap of helling en moet het touw naar
boven trekken. Om betere grip te hebben op het touw kan eventueel
de 'klimgreep' gebruikt worden die dan telkens een einde verder
over het touw geschoven wordt. 1 enkele helper kan de 'trekklus'
klaren maar het is uiteraard gemakkelijker als je met twee kan
trekken en dan is het "piece of cake" om een rolstoeler op een
minuut of 2 naar boven te takelen. Je kan natuurlijk ook een 2de
katrol gebruiken hogerop de trap of helling om daarmee de nodige kracht nog
eens te halveren zodat uiteindelijk 1 persoon de nodige mankracht
kan leveren en die 2de katrol kan je v.b. met een apart touw
ergens hogerop apart vastmaken, of je kan die 2de katrol met de
'klimgreep' op het lange touw vastzetten (en halverwege de trap
hogerop te verschuiven ivm de touwlengte), en daar het touw
opnieuw door te lussen zodat de 2de helper dan naar beneden kan
trekken en mee zijn eigen gewicht kan gebruiken om de kracht te
leveren.
Het systeem werkt prima en vlot, kost weinig, is zeer compact
op te bergen, maakt geen lawaai, en je zit nooit met het probleem
van lege accu's...
Oh ja... bij dijkhellingen in Zeeland of elders moet je uiteraard bovenaan de helling een aanknopingspunt hebben! Het zou reuzehandig zijn moesten er op meer plaatsen "meerringen" bovenaan de helling aanwezig zijn of komen (zie foto's hieronder), of anders kan je eventueel je behelpen met een zelfgemaakt "steenanker".
We hebben v.b. een elektrisch rups-transporttoestel uitgetest genre
Stairmate
maar dat ding weegt uiteindelijk een 50kg en is op zich behoorlijk lomp
en groot en neemt veel plaats in in de koffer van een auto en
je hebt bovendien een aan het systeem aangepaste rolstoel nodig en
het vergt toch aardig wat training en handigheid van de helper. Een
ander nadeel van het systeem is dat je al bij al uitermate gelijkmatige
en 'perfecte' trappen of hellingen nodig hebt hetgeen dit systeem ongeschikt maakt
voor gebruik op duikstekken in Zeeland en steengroeves. Het
enige voordeel van zo'n toestel is dat je een rolstoeler een trap
op/af kan helpen met slechts 1 helper. Kostprijs van een dergelijk
toestel zit rond de 5500EUR.
We hebben ook een 12V-autolier
uitgetest, gevoed met een kleine 12V-loodaccu, waarbij de autolier
bovenaan het bovenste plateau van de trap was vastgehaakt en de
kabel/haak aan een touw dat links/rechts achteraan de rolstoel
was vastgemaakt. 1 helper bediende de lier, de andere hield de
twee kleine wieltjes van de rolstoel van de grond/trap om ervoor
te zorgen dat de rolstoeler balanceerde op de twee grote wielen.
De autolier kon de rolstoeler de trap op trekken maar maakte enorm
veel kabaal daar binnen in NEMO33 (minder een nadeel moest dat in
openlucht zijn) en was ook zeer traag, ongeveer 1.5m/min en je mag
dan vlot op 10min rekenen om 1 rolstoeler in NEMO33 naar boven te
trekken. Het voordeel van zo'n autolier is dat je als helper zelf
geen kracht moet leveren bij het naar boven takelen (let op: zo'n
autolier werkt slechts in 1 richting, dus voor het naar beneden laten
van een rolstoeler moet je nog steeds een tweede systeem voorzien!).
Kostprijs van een eenvoudige 12V-autolier incl.
loodaccu en bevestigingsmiddelen (ketting, musketons, touw)
zit rond de 80EUR.
© 2010, Luc Dupas | Last update: Jan 1 04:24 |