Vuil en vocht uit je fles en eerste
trap houden, en algemene materiaalzorg... als een goeie huisvader
die zorgt draagt voor het allerfijnste porselein...
Flesvulling en je fles/kraan:
Je al ooit afgevraagd waarom men in de "goede"
vulstations eerst heel even de kraan van je fles open en direct terug
dichtdraait vooraleer de compressorslang aangekoppeld wordt? Neen, het is
geen truc van onze Nederlandse vrienden om nadien wat méér
lucht in je
fles te kunnen pompen, en daar dan ook meer centjes voor te vragen... het
is gewoon de bedoeling om de laatste restjes vuil en water uit de kop van
je kraan te blazen omdat die anders nadien tijdens het vullen in je fles
zouden terechtkomen.
Et alors ? Waarom zou een beetje vocht, en vuil, nu zo slecht
kunnen zijn, er is toch plaats 'zat' in die fles ? Wel... vocht en
vuil in je fles is de beste 'garantie' voor problemen met je ontspanner:
verstopte filters in de eerste trap zodat je maximum luchtdebiet zakt,
of als er zout water in je 1ste trap komt is er vb. kans dat je zoutkristallen
krijgt op de "foute" plaats zoals vb. net voor/in de kleine orifice in
de aansluiting van de hogedrukslang van je manometer zodat je geen
correcte aanduiding krijgt op je manometer.
Of tijdens de koudere wintermaanden kan wat vocht in je eerste trap of
fles zorgen voor een grotere kans op bevriezing
van je eerste trap met free flow van de tweede trap als gevolg. En dan is
er uiteraard ook nog de
corrosie en dus sowieso kortere levensduur van je fles, enz. enz. enz.
A propos, je kan toch nooit voor 100% vermijden dat er wel eens wat vocht
en vuil toch in je fles geraakt... zelfs bij de beste vulstations kan het
wel eens voorvallen dat er wat mis is met de filters en/of ontvochtigers...
Wat je dan nog steeds wél kan en
moet doen is vermijden dat dit vocht en vuil terug in je eerste trap geraakt,
en dat doe je door zo'n dun stijgbuisje, of desgevallend zelfs een compleet
filter (zie foto rechts) op je kraan te monteren.
Je ontspanner monteren op de fles:
Je kan diezelfde truc misschien ook toepassen vooraleer je je
eerste trap monteert op je fles. Kwestie van zeker te zijn dat er zo
weinig mogelijk vocht en vuil in je eerste trap terechtkomt en daar vb.
het filter zou blokkeren, enz. Let er wel op dat je de kraan maar heel
even opendraait omdat je anders door de snelle adiabatische decompressie
van de lucht uit je fles lokaal een sterke temperatuursdaling krijgt met
kans op condensatie en uiteindelijk zelfs bevriezing van de kraan, en dan
ben je natuurlijk andere problemen aan het zoeken...
Even terzijde: eens je ontspanner gemonteerd is moet je natuurlijk vroeg of
laat ook je fles opendraaien, al wat het maar om te verifiëren of
je nog wel genoeg lucht hebt op je fles. Wel, het kan geen kwaad om
de loosknop van je tweede trap (mondstuk) een klein beetje in te drukken
terwijl je je fles opendraait. Op die manier vermijd je een "klop" van
de druk op je tweede trap, en dat verlengt de levensduur van de
regelventielen van je ontspanner.
Je ontspanner demonteren:
Je hebt een prachtige duik gehad, en
je moet nadien je materiaal terug demonteren. Probeer ook op dat moment
zoveel mogelijk vuil en vocht uit je eerste trap te houden. Je draait
je fles dicht, en maakt de middendrukslang(en) drukloos via de loosknop
van je ontspanner, en je kan dan de eerste trap verwijderen van de fles.
Je kan best zo snel mogelijk de afdichtknop van je eerste trap terug
monteren om te vermijden dat er vocht in je eerste trap komt. Uiteraard
maak je wel eerst die afdichtknop/dop droog he! Je kan dat gewoon met de
mond droogblazen en/of met de handdoek afdrogen. Eventueel kan je
overwegen om de afdichtknop even snel droog te blazen met
een klein "stootje" lucht uit je fles (zie foto), maar natuurlijk dan
niet (!!!) zo "mikken" dat je dat vocht recht in het filtertje van je eerste
trap blaast... En het beste/simpelste is als je DIN-kranen hebt het
afsluitdopje gewoon aan de kant te laten, hoog en droog, en het na de
duik gelijk op de DIN-koppeling te zetten...
Heb je geen afdichtdop voor de 1ste trap, dan moet je alvast ervoor
zorgen dat die 1ste trap met de opening naar beneden tussen je duikspullen
ligt, in je duikbak (in de auto of op de boot enz.), zodat er geen water
in de 1ste trap kan sijpelen!
Uiteraard ga je eens thuis die afdichtknop/dop verwijderen om je 1ste
trappen dan gewoon open goed te laten drogen. Op voorwaarde natuurlijk
dat je je ontspanners ergens droog kan leggen/hangen en zo dat er geen
vocht/vuil in de 1ste trap kan komen.
En nadien blaast je ook even de kraanopening van je fles droog en leg
je je fles zo terug in de koffer van je wagen dat de kraanopening naar
beneden wijst om te vermijden dat er opnieuw vocht/vuil in de kraan zou
komen...
Je ontspanner spoelen:
Zeker na een duik in zout water en/of vuil water kan je best je ontspanner
grondig spoelen om resten van zout en vuil te verwijderen. Ook hier blijft
het zeer belangrijk dat je vermijdt dat er water en vuil in de eerste trap
komt! Idealiter monteer je thuis je ontspanner terug op de fles en brengt
die op druk en dan kan je v.b. met een tuinslang eerst grondig de eerste
trap spoelen en vervolgens de tweede trap. Hiervoor stop je gewoon de
tweede trap in een emmertje (liefst lauw) water en je beweegt de tweede
trap heftig heen en weer in het water zodat het water goed doorheen de
tweede trap en de uitlaatklep stroomt, en je kan desgevallend terwijl de
ontspanner nog steeds onder druk is de loosknop enkele keren indrukken
om de spoeling te helpen (let wel! je mag de loosknop van de tweede trap
niet indrukken als je de ontspanner gewoon zou spoelen zonder dat die onder
druk zit omdat dan water via de middendrukslang uiteindelijk in de eerste
trap kan terechtkomen. Je kan ook gewoon de tweede trap met het mondstuk
naar boven onder lopend water houden zodat ook hier de
ontspanner langs de binnenkant goed gespoeld wordt.
Dopje op je eerste trappen (en inflatornippel) zetten:
Voor/na de duik ligt je automaat dikwijls los tussen je duikspullen in
de koffer van je auto en kan er zo vuil in je 1ste trap komen. Daarom is
het aangeraden om de 1ste trap dan af te sluiten met een dopje. Voor
INT-aansluitingen is dat meestal een klein rubberen balletje of een
rubberen blokje dat je in de INT-beugel steekt en de beugel aanspant.
Voor DIN-aansluitingen maak je een supergoedkoop (minder dan 25 Eurocent)
beschermdopje van gewoon een 22mm diameter meubeldopje waar je met een priem
een gaatje in prikt en een touwtje aan bevestigt. Je kan dat touwtje dan
gewoon aan je 1ste trap vastmaken zodat je het dopje nooit kan verliezen,
of je kan het dopje tijdens de duik lekker warm/droog in je auto laten
liggen en als je een leuk felgekleurde touwtje hebt genomen vind je dat
dopje snel terug tussen je spullen !
Het kan ook geen kwaad om de nippel van je inflator (van zowel je
trimvest als je droogpak) af te sluiten. Als je de originele dop kwijt
zou zijn kan je heel gemakkelijk/snel zelf een dopje maken van een eindje
soepele PVC-slang dat je aan 1 uiteinde afsluit met een stukje van een
houten deuvel. Even gaatje boven en een leuke felgekleurd touwtje erdoor
en je hebt in no time en voor no money een handige afsluitdop !
p.s. het kan interessant zijn om als je je ontspanners
thuis ophangt (uiteraard met de 1ste trap hoog) daar de dopjes te
verwijderen zodat eventueel vocht uit de 1ste trap kan verdampen/drogen.
Je flessen in de wagen leggen met de kraanopening naar beneden:
Een heel simpele tip, die je echt geen moeite en tijd kost, is ervoor
te zorgen dat je flessen in de wagen met de kraanopening naar beneden
liggen. Op die manier kan er geen vocht/vuil in de kraanopening vallen,
en eventueel aanwezig vocht/vuil valt er tijdens het rijden vanzelf uit!
Bijkomend voordeel is ook dat de achterkant van de kranen steviger is
en dat als er iets hard op zou vallen dit de draad van de kraankoppeling
niet kan beschadigen!
Je flessen in de wagen leggen met de kraan naar voor gericht:
Dit heeft niet direct met vocht/vuil te maken maar wel met
veiligheid: ik zie nog steeds veel mensen de flessen in de koffer stouwen
met de kraan naar achter gericht... is op zich misschien handig(er)
om de flessen
in/uit de koffer te tillen maar bij een eventuele aanrijding langs achter
wordt het meest fragiele deel van de fles, namelijk de kraan, als eerste
geraakt en die kan omwille van de impact afbreken en op zo'n moment wil
je echt niet in dezelfde auto zitten als een volle fles waarvan de kraan
afgebroken is !!! Een aanrijding op zich is al niet leuk, en je moet dan
zeker geen onnodige bijkomende problemen gaan zoeken ! Dus gewoon
de flessen met de kranen naar voor gericht in de autokoffer leggen, dan
zijn die kranen het beste beschermd !
En het hoeft zelfs niet eens een aanrijding te zijn om je kraan op
die manier te beschadigen (zowel de kraanopening zelf als eventueel de
as/spindle van de kraan): met de kraan naar achter gericht is de kans
(veel te) groot dat je bij het verder in/uitladen van de duikspullen
met een andere fles, of zware harde duikbak, of loodgordel, of gewoon
het kofferdeksel dat wordt dichtgesmeten en de kraan steekt toevallig
net iets verder uit, enz., per
ongeluk zwaar tegen de kraan of kraanopening tikt en uiteindelijk zijn
de kranen van zacht materiaal (gecoat/chromeerd messing) gemaakt en die
kunnen vrij snel beschadigd geraken !
Oh ja, een vanzelfsprekendheid eigenlijk: je zorgt er ook voor dat
je fles goed stevig vast/geblokkeerd ligt in je auto zodat die tijdens
het rijden niet heen en weer kan rollen.