|
Dan maar zelf iets gemaakt he... ik had het jaar voor mijn knie-accident
al voor
een vriend met problemen aan de onderste ledematen incl. evenwichtsproblemen
een "watervaste steunstok" gemaakt die uit 2 stukken bestond en die hij
tijdens de duik kon meenemen onderwater, en dan heb ik voor mezelf ook
maar eentje gemaakt maar met een lichtjes gewijzigd ontwerp en zonder
metalen onderdelen... en dit is het dan geworden, en ondertussen reeds
verschillende keren uitgetest zowel in Zeeland als in steengroeves met
een niet altijd even vlotte en soms ook glibberige weg naar het water
(zoals v.b. Opprebais) en het werkt prima!!!
De "waterstok" is in totaal ongeveer 140cm lang en bestaat uit twee stukken van
elk ongeveer 70cm lang, heeft een handvat/lus bovenaan zodat je een goede greep
hebt en onderaan zit een rubberen dop voor goeie grip op de ondergrond.
In uiteengeschoven toestand kan je de "waterstok" voor tijdens de duik
door je buddy netjes laten opbergen onder twee bungee-elastieken die
rond je fles zitten, en eindeduik kan je die zelf uit die bungees trekken
en terug in mekaar schuiven en je "waterstok" is terug helemaal klaar
om je de nodige steun te geven om terug veilig uit het water te geraken
en terug naar de auto te stappen!
Nodige onderdelen:
- dikwandige HT PVC-buis (diameter 32mm), ongeveer 140cm lang
- stukje gewone dunne PVC-buis (diameter 32mm) van 15cm lang,
- stukje gewone stoffen elastiek,
- eindje touw, wat bungeekoord, een rubberen stoelpootdop van 32mm,
- wat pvc-lijm, 2 rechterhanden en een beetje tijd...
Het knutselwerk:
- je zaagt 2 stukken dikwandige HT PVC-buis van elk ongeveer 70cm lang (de
buis waar straks de "pvc-veer" in komt zaag je ongeveer 7.5cm korter zodat
beide stukken dan finaal ongeveer even lang worden) en je schuurt
de binnen/buitenrand een beetje glad,
- uit het stukje gewone PVC-buis van 15cm lang zaag je een spie van
ongeveer
2cm breed weg zodat je die opengezaagde buis wat kan bijeenplooien
om in de dikwandige PVC-buis te steken als verbindingsstuk en tegelijkertijd
"pvc-veer",
- vooraleer je met lijm begint probeer je natuurlijk eerst eens of
die "pvc-veer" netjes in de buis past/klemt en of het vrije uitstekende
stuk dan inderdaad wat open staat en als "pvc-veer" dienst kan doen.
Als dat OK is tape je de nadien uitstekende helft van dat korte stukje
pvc-buis rondom goed dicht om de andere helft goed en vlot in de dikkere
buis te kunnen lijmen,
- je brengt wat pvc-lijm aan de binnenkant van het kortste stuk dikke
PVC-buis en ook wat pvc-lijm op de nog vrije helft van het stukje opengezaagde pvc-buis en
je steekt dat verbindingsstuk voor de helft in de buis en je laat dit
enkele minuten drogen,
- het uitstekende stuk (de helft dus) van het verbindingsstuk zal
na het drogen van de lijm en het verwijderen van de tape
vanzelf wat meer open staan en dat zorgt ervoor dat bij het nadien
in mekaar schuiven van beide stukken van de "waterstok" de verbinding
goed klemt (bij het terug in mekaar steken moet je wel met 1 hand even
dat verbindingsstuk goed samenknijpen zodat de andere helft daar vlot
over schuift), maar ook nadien vlot terug los komt en niet blijft
vastzitten bij het minste zandkorreltje dat in de verbinding zou geraken.
Deze "veerklem" is een essentieel onderdeel in de goede werking van de
"waterstok"!
- in principe is nu op wat details na de "waterstok" klaar: aan de
voet schuif je de rubberen dop en je boort net erboven een paar gaatjes
zodat de stok bij gebruik in/aan de waterkant vol water kan lopen en
niet vervelend gaat beginnen drijven, aan de bovenkant boor je 2 gaatjes
en je brengt daar een lus aan voor de handgreep, en net boven/onder
de verbinding in het midden boor je ook gaten om met de stoffen elastiek
beide helften aan mekaar te zekeren...
- Klaar is Kees... allee... klaar is de "waterstok"...
Vanghaak...
Oh ja... 2 reepjes binnenband van een fiets rond de onderste buis
geschoven en i.c.m. je snorkel die je daar dan even tussen steekt
heb je een prima "vanghaak" om iets uit het water te vissen of
om v.b. al van op de kant even je bril in het water te spoelen
zodat je die dan reeds van op de kant op kan zetten...
|