Opgelet: de hier beschreven hulpmiddelen en tips&tricks zijn initieel bedacht en bedoeld voor duiken met en voor Wet Wheelers maar uiteraard zit daar ook heel wat nuttige en bruikbare info tussen voor vb. duikers die om welke reden dan ook wat problemen hebben om met de zware duikspullen naar/van het water te stappen enz. |
Een eerste probleem dikwijls is het vinden van een vlotte/gemakkelijke
manier om de duikspullen (en eventueel de Wet Wheeler zelf) naar/van
de waterkant te brengen omdat je niet altijd en overal direct langs
het water kan parkeren en je niet altijd en overal "gladde asfalt"
hebt tot aan het water. Een superhandig vervoermiddel hierbij is een
"duveltje" of "steekwagentje" dat je indien nodig met beperkte
aanpassingen kan omvormen tot een "universeel duveltje"...
Voor onze Wet Wheelers heb ik daarvoor een speciaal stevig steekwagentje
"op maat" (Modumat-serie bij Overtoom) genomen en dat verder aangepast
(v.b. van de stoelensteek heb ik met zitvlak gemaakt zodat je gelijk
een "alleterrein-rolstoel" heb voor het vervoer van de WW'er plus
materiaal). De brede stevige luchtbanden zorgen ervoor dat het karretje
vlot overweg kan met ook andere dan "gladde asfalt"-wegen naar de
waterkant... De steek van dit "duveltje" plooit handig samen en daarmee
kan het "duveltje" mee in de
kofferruimte van een break of op de achterbank van een gewone wagen
en dat is toch wel een heel belangrijke voorwaarde om handig/bruikbaar
te zijn voor onze WW-duiken!
Oh ja... het karretje kan je voor je gaat duiken terug veilig opbergen
in de wagen, maar je kan het ook aan de waterkant laten maar dan
wel voorzien van een goed kabelslot
om het ergens aan een paaltje of bank o.i.d. vast te leggen...
Het voordeel van zo'n stevig "duveltje" is dat het zeer sterk is, en met die
relatief grote luchtbanden ook op oneffen terrein vrij stabiel rijdt.
Het nadeel is dat dit "duveltje" zelf behoorlijk zwaar is (en ook vrij
duur) en niet echt compact is zodat het v.b. een volledige achterbank
in een gewone wagen inneemt!
En om het helemaal luxueus te maken... wat dacht je van zo'n handige
elektrische scootmobiel die je ombouwt tot een duikmobiel door de zetel
te verwijderen en een stevige metalen drager in de plaats te zetten... ?
Ik heb recent zo'n scootmobiel gekocht en aangepast en uitgetest o.a.
op de hellingen van de Bergse Diepsluis en de Plate Taille, en op de
lange dijk van Gorishoek en het is echt een plezier om daarmee de zware
duikspullen te vervoeren! Een laatste aanpassing/aanvulling is een stevige
plastic bak vooraan voor o.a. het lood, handschoenen, brillen, enz. en
je kan op die manier dan vlotweg 3 complete uitrustingen met
één vinger vervoeren...
Opm.: als je in die bak onderin in de hoeken kleine gaatjes
boort kan je die bak zelfs meenemen tot net in het water om
daar de spullen van de Wet Wheeler bijeen te houden of te
verzamelen en dankzij die gaatjes loopt die bak dan nadien
direct terug leeg en tegen dat je terug aan de auto bent is
alles in de bak netjes uitgelekt...
Het transport van de scootmobiel met de auto gaat ook uitermate vlot,
je verwijdert de drager/zetel, en in ingeklapte stand kan dat dan mee
in de koffer, of gewoon rechtop op de achterbank zodat je maar 1 zitplaats
daarmee inpalmt...
Eind 2009 had ik een idee voor een elektrisch aangedreven multifunctionele
steekwagen zelf te maken of te laten maken, maar in de praktijk bleek dit
niet zo direct vlot en prijsgunstig realiseerbaar te zijn...
Maar die idee,
of op zijn minst het verlangen, om iets multifunctioneels te maken of te
vinden en ervoor te zorgen dat dit op een kracht-efficiënte manier
ook inzetbaar is op trappen en hellingen blijft natuurlijk... Die
kracht-efficiëntie zou kunnen gerealiseerd worden door v.b.
inzet van een manueel takelsysteem of door een
rechtstreekse elektrische motorisatie van de wielen of door een aparte
elektrische aandrijfunit die kan duwen/trekken en gebruikt worden zowel
voor rolstoelen als diverse soorten karretjes... Wordt zeker vervolgd...
Midden 2010 viel mijn oog op iets wat reeds commercieel beschikbaar was
en qua multifunctionaliteit al een heel eind in deze richting zat, en deze
multifunctionele steekwagen
TS1000 van Wolfcraft is zeker een hele grote
aanrader ! Die TS1000 is heel compact bijeen te plooien
om op te bergen in de auto (ik zet die tesamen met mijn aangepaste
elektrische scootmobiel rechtop op de zetel achter de chauffeur en die nemen
dan tesamen, samen met mijn O2-koffer, maar 1 plaats in!). De TS1000 is
ook zeer stevig is en kan dienst doen zowel als soort horizontale kruiwagen
(en is dan tot 200kg belastbaar) en als vertikale steekwagen (tot 150kg
belastbaar). Dankzij de grote en brede
luchtbanden is die ook perfect geschikt voor "gehavend terrein" en je
kan er ook vrij vlot trappen mee op en af ! En... je kan er ook mee een
Wet Wheeler, in duikpak en zittend/liggend op het TS1000-karretje
(zittend op steek en met de rug op het draagvlak van het karretje),
vrij gemakkelijk op de dijkhellingen in Zeeland naar/van het water
brengen en zeker als je dit combineert met touw+katrollen als manueel
takelsysteem zoals hierboven vermeld... in dat geval zal 1 helper met
het handvat gewoon het karretje een beetje van de dijkhelling heffen
en meer moet die niet doen
terwijl een tweede helper bovenaan de dijk via dat takelsysteem zorgt
voor de kracht (naar boven) en afremming (naar beneden).
Nog een tip: materiaal in het water aan/uit doen... het materiaal naar/van het water brengen is maar één deel van het probleem, de duiker moet dan ook met alle duikspullen op de rug in/uit het water geraken... Maar dat hoeft niet per se zo te gebeuren, bij verschillende van onze WW'ers doen we het duiksetje en lood aan/uit terwijl ze al half in het water staan, of zelfs als ze al tot bijna aan hun schouders in het water staan of al (vertikaal) drijven in het water. En dat scheelt ook een heuse slok op de borrel qua rugbelasting van de duikers.
Varia:
© 2010, Luc Dupas | Last update: May 15 12:51 |